محمد آصف محسنی

تبلیغ در فضای مجازی

تبلیغ در فضای مجازی

محمد آصف محسنی

امید به آینده بهتر و عدالت پایدار با ظهور صاحب الامر (عج) و احقاق حقوق پایمال شده گان!.

اشک در چشمان من طوفان غم دارد هنوز = خنده بر لب میزنم تاکس نفهمد راز من.!

توافق سیاسی هر دو نامزد در 7 مورد

يكشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۴ ق.ظ

نقلی از توافق های سیاسی داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی ، نشان می دهد که این دو نامزد، توافق کرده اند که رییس جمهور آینده با آوردن تعدیلاتی در قانون اساسی نظام کنونی را به یک نظام نخست وزیری مبدل سازد.

در این توافقنامه ایجاد مقام رهبر اپوزیسیون نیز از مکلفیت های رییس جمهور آینده گفته شده است اما رهبر اپوزیسیون از سوی نامزد دومی تعیین خواهد شد.
در این توافقنامه فراخواندن جرگه برای تعدیل قانون اساسی حتمی گفته شده است و نیز تاکید شده است که تا سال دیگر باید مقام نخست وزیری در چهارچوب حکومت آینده ایجاد شود.

از آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی نیز در این توافقنامه یاد شده است. توافق های سیاسی هر دو نامزد برای ایجاد یک حکومت وحدت ملی در 7 مورد کوتاه شده اند.

در نکته نخست گفته شده است که برای توانمندسازی مردم و نیازهای تامین صلح و ثبات، امنیت، رشد اقتصادی، حاکمیت قانون و عدالت، حکومت وحدت ملی باید یک برنامه اصلاحی را توسعه بدهد.

در نکته دوم آمده است که رییس جمهوری باید جرگه ای را برای تعدیل قانون اساسی فرا خواند و تا دو سال آینده مقام نخست وزیری را ایجاد کند.

در نکته سوم اشاره بر این است که تا زمانی که مقام نخست وزیری بر بنیاد قانون اساسی ایجاد می شود، تمامی وظایف نخست وزیر را مقام ریاست اجرایی انجام خواهد داد که این مقام فرمان رییس جمهور ایجاد خواهد شد و رییس اجرایی هم به انتخابات نامزد دومی تعیین خواهد شد.

در نکته چهارم، رییس جمهور مکلف به ایجاد مقام رهبر اپوزیسیون شده است که رهبر اپوزیسیون نیز از سوی نامزد دومی برگزیده خواهد شد.

در نکته پنجم آمده است که گزینش ها در مقام های کلیدی امنیت ملی، نهادهای مستقل و اقتصادی حکومت، با در نظرداشت اصل برابری و تساوی از سوی رییس جمهور و رهبر اپوزیسیون صورت می گیرد. مقام های وزارت ها، قضا، مقرری های کلیدی در سطح ولایت ها، با در نظر داشت اصل نمایندگی عادلانه از سوی رییس جمهور و در مشوره با رهبر اپوزیسیون صورت می گیرد.

در نکته ششم نگاشته شده است که رییس جمهور تعهد می کند که تداوم در مقام های کلیدی ارگان های امنیتی را کم از کم برای سه ماه نگه می دارد.

و در آخرین نکته این توافقنامه گفته شده است که حکومت وحدت ملی تعهد می کند که در یک سال اصلاحات بنیادی در نظام انتخاباتی را برای بهبود نارسایی های انتخابات گذشته به میان می آورد که یک روند فراگیر و همه شمول باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۲۹
mohammad asaf mohseni

سیاسی

توافق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی