محمد آصف محسنی

تبلیغ در فضای مجازی

تبلیغ در فضای مجازی

محمد آصف محسنی

امید به آینده بهتر و عدالت پایدار با ظهور صاحب الامر (عج) و احقاق حقوق پایمال شده گان!.

اشک در چشمان من طوفان غم دارد هنوز = خنده بر لب میزنم تاکس نفهمد راز من.!

استقلال افغانستان چه زمانی رقم خورده است؟

سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۳۷ ق.ظ

روز استقلال افغانستان یا اول قوس1301 است و یا روز اعلام استقلال توسط امان الله خان در میدان مرادخانی است. سیاستمداران و زمامداران به استقلال توجهی نداشته و تنها به پول فکر می کنند. باید به این نکته توجه نموده و استقلال افغانستان را جدی بگیرند.

همه ساله از بیست و هشتم اسد، سالروز استراد استقلال افغانستان از انگلیس در سراسر کشور تجلیل بعمل می آید. طی بیش از 90 سال گذشته از این روز تجلیل بعمل آمده است. این در حالی است که گفته می شود روز واقعی استرداد و استقلال، مانند حلقه‌ ای در بیابانِ حوادث مفقود است و کسی در جستجوی این حلقه گمشده که همانا روز واقعی استقلال کشور از استعمار انگلیس می‌باشد، نیست.

28 اسد هیچ مناسبتی برای استقلال افغانستان ندارد و به مرور زمان تغییر کرده است و توجهی نیز به آن نشده است. با مطالعه و بررسی تاریخ به این نتیجه می رسیم که در تاریخ 23 فوریه یا 4 حوت پادشاهی امان الله خان اعلام شد. در تاریخ 5 حوت امان الله خان در میدان مرادخانی استقلال افغانستان را اعلام کرده است. در تاریخ 9 حوت نصرالله خان پادشاهی امان الله خان را به رسمیت شناخت و در تاریخ 12 حوت امان الله خان خبر پادشاهی خود و استقلال افغانستان را به انگلیس اعلام کرد.

در تاریخ 14مه جنگ با انگلیس آغاز شد و 14 جوزا متارکه جنگ اعلام شده است. 18 آگوست که مطابق با 17 اسد است، معاهده صلح راولپندی امضا شده است و استقلال افغانستان بصورت صد در صد در آن تضمین نشده است اما این مذاکرات ادامه یافته است. 20 ژانویه 1921 مطابق با 30 جدی مذاکره کابل آغاز شده است و در 22 نوامبر1921 مطابق با اول قوس 1301 انگلستان استقلال کامل افغانستان را به رسمیت شناخته است. روز استقلال افغانستان یا اول قوس 1301 است و یا روزی است که امان الله خان استقلال افغانستان را در میدان مرادخانی اعلام کرده است.

در زمان امان الله خان از 9 حوت تجلیل می شد. در زمان نادرخان از 6 جوزا که مطابق با 27 مه است، تجلیل می شد. بعدها از روز 28 اسد به عنوان روز استقلال افغانستان تجلیل شد. هنوز معلوم نیست که 28 اسد چه مناسبتی دارد؟ مورخین و سیاستمداران باید به این نکته توجه نموده و استقلال افغانستان را جدی بگیرند.

استقلال افغانستان خدشه دار است. افغانستان در سال های ابتدایی حضور آمریکا در کشور، به مراتب بیش از زمان حضور روس ها استقلال خود را از دست داد. افغانستان 82 سال زیر فشار سیاست خارجی انگلیس بود. استقلال افغانستان یک اصل است. آزادی با استقلال تفاوت دارد. آزادی شامل آزادی های مدنی هم می شود اما استقلال یعنی خارج شدن از سلطه یک کشور استعمارگر. امان الله خان روزی که نصرالله خان با وی بیعت کرده است را جشن می گرفت و این مساله اهمیت چندانی ندارد. روز استقلال مهم است نه روز بیعت.

نادرخان روز پیروزی خود در تل را جشن می گرفت. البته درمورد این پیروزی تردیدهایی وجود دارد. جنگ استقلال چهار جبهه بوده است. یک جبهه در نورستان و سه جبهه اصلی شامل جبهه خیبر، جبهه جنوبی و جبهه قندهار بوده است. در جبهه جنوبی قهرمان اصلی محمد صدیق خان صاحب زاده است. جنگ اصلی توسط این شخص انجام شده است. در جبهه جنوبی بیش از اینکه نادرخان بجنگد، مردم قومی جنگیدند. قهرمان اصلی در اسپین بولدک محمد یوسف خان است که مقاومت زیادی از خود نشان داده است. کسانی که در این جریان به شهادت رسیدند، قهرمانان اصلی هستند که نامی از این افراد برده نمی شود. در نهایت نقش نادرخان چندان برجسته نیست. در تاریخ 3 مه جنگ در خیبر شروع شده است در حالی که نادرخان 26 مه به تل حمله نموده است و در تاریخ 28 مه انگلیس متارکه را قبول نمود.

در حال حاضر مشکل در استقلال نیست. مشکل در سیاستمداران و زمامداران است که به استقلال توجهی نداشته و تنها به پول فکر می کنند. جنگ اصلی توسط سربازانی که در اسپین بولدک به شهادت رسیدند، انجام یافته است اما حتی نامی از این افراد برده نمی شود.

وقتی مردمی می جنگند، باید صاحب استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و اراده ملی شوند. سیاست بدون استقلال و استقلال بدون اقتصاد ممکن نیست. اگر مملکتی اقتصاد درستی نداشته باشد، مشکلات متعددی خواهد داشت. بنابراین مساله اقتصادی برای افغانستان بسیار مهم است. متاسفانه ما هنوز از لحاظ اقتصادی روی پای خود نایستاده ایم. پای اقتصادی افغانستان می لنگد و به خود متکی نیست. وقتی استقلال اقتصادی وجود نداشته باشد، استقلال سیاسی ما نیز زیر سوال می رود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۸
mohammad asaf mohseni

استقلال افغانستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی